درس هایی از معاد (نفخ صور اول در قرآن)
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
سلسله درسهایی از معاد
درس سیام: نفخ صور اوّل در قرآن
با نفخهی اوّل ابتدا فزع و وحشتی عمومی در همهی کائنات گسترش مییابد و همین وحشت مقدمهای میشود برای مرگ اهل زمین و آسمان. با این نفخه بساط زمین برچیده میشود و همهی ساکنین آن بعد هول و هراس بزرگ، میمیرند و وارد عالم برزخ میشوند. نفخهی اوّل علاوه بر آن که بساط دنیا را برمیچیند، از شدّت هول و هراس آن همهی موجودات آسمان و زمین را هم مدهوش میکند، هر چند که عدهای از این هول و هراس استثناء شده و در آرامش به سر میبرند. در اینکه مرگ براى فرشتگان یا ارواح شهدا و انبیا و اولیا چگونه است، احتمالهایی مطرح است: احتمال دارد مراد از مرگ دربارهی آنها گسستن پیوند روح از قالب مثالى بوده باشد، یا از کار افتادن فعالیت مستمر ارواح.
در قرآن کریم آیات زیادی در رابطه با نفخهی اوّل است که به برخی از آنها اشاره میشود:
«فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ نَفْخَةٌ واحِدَةٌ * وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّةً واحِدَةً * فَیَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْواقِعَةُ * وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ فَهِیَ یَوْمَئِذٍ واهِیَةٌ؛ به محض اینکه یک بار در «صور» دمیده شود * و زمین و کوهها از جا برداشته شوند و یکباره در هم کوبیده و متلاشى گردند * در آن روز «واقعه عظیم» روى مىدهد * و آسمان از هم مىشکافد و سست مىگردد و فرومىریزد!»
«وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ؛ و در «صور» دمیده مىشود، پس همه کسانى که در آسمانها و زمینند مدهوش میشوند، مگر کسانى که خدا بخواهد».
با توجه به آیهی شریفه، مدهوش شدن فقط شامل انسانها نیست، بلکه شامل همهی موجودات آسمان و زمین است؛ لذا شامل ملائکه و ساکنان برزخ که به تعبیری اهل زمین هستند نیز میشود. پس هنگام دمیدن این نفخه در هر کجا که باشیم ـ دنیا، برزخ و یا عوالم بالاتر از آن ـ باز هم با این دم روبرو خواهیم شد و با توجه با روایات، این نفخه به مرور ظاهر میشود. یعنی از دنیا شروع میشود و تداوم یافته به عالم برزخ رسیده و آنگاه وارد عوالم بالاتر از آن هم میشود.
«ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ؛ (امّا) جز این انتظار نمىکشند که یک صیحه عظیم (آسمانى) آنها را فراگیرد، در حالى که مشغول جدال (در امور دنیا) هستند».
در برخی احادیث در مورد ناگهانی و دفعی بودن قیامت چنین آمده: قیامت بر پا میشود، در حالی که دو نفر پارچه گشودهاند تا خرید و فروش کنند و هنوز در هم نپیچیدهاند که رستاخیز برپا میشود: «تقوم السلاعه و الرجلان قد نشرا ثوبهما یتبایعان فما یطویانه حتی تقوم الساعه».
«الْقارِعَةُ * مَا الْقارِعَةُ * وَ ما أَدْراکَ مَا الْقارِعَةُ * یَوْمَ یَکُونُ النَّاسُ کَالْفَراشِ الْمَبْثُوث * وَ تَکُونُ الْجِبالُ کَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ آن حادثه کوبنده * و چه حادثه کوبندهاى! * و تو چه مىدانى که حادثه کوبنده چیست؟! * روزى که مردم مانند ملخهاى پراکنده خواهند بود * و کوهها از هیبت آن همچون پشم حلّاجىشده متلاشی مىگردد!»
برخی از مفسران بر آن هستند که «قارع?» نام قیامت است، ولی برخی دیگر معتقدند پراکنده شدن مردم و تبدیل کوهها به چیزی همچون پشم زده شده، در آستانهی قیامت است. پس میتواند قارعه به معنای صدای مهیب پیش از قیامت باشد.
استثناء شدگان از این فزع چه کسانی هستند؟
با توجه به آیهی 68 از سورهی زمر، عدهای از مدهوشی استثناء شدهاند. «إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ؛ مگر کسانى که خدا بخواهد»، این افراد چه کسانی هستند؟ این افرادکسانی هستند که خداوند دربارهی آنها میفرماید: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُون؛ کسانى که کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت و آنان از وحشت آن روز در امانند». در این که چهارده معصوم (علیهمالسلام) بارزترین مصداق این آیهی شریفه هستند هیچ شکی نیست، اما در جستجوی بخشی از مصادیق این آیه، توجه به روایت ذیل لازم است:
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در تفسیر آیهی شریفه به عبد الله جدلی فرمود: حسنه، ولایت و محبت ما اهل بیت است: «الْحَسَنَةُ مَعْرِفَةُ الْوَلَایَةِ وَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ».